Kata Kata Bijak Lelaki Sejati, Setia dan Sholeh

Advertisement
Kata Kata Bijak Lelaki Sejati, Setia dan Sholeh - Soleh dapat di definisikan sebagai seorang lelaki muslim yang beriman (mukmin), bersih dari segi lahir dan batinnya, mengambil makanan yang bersih dan halal(bukan dari sumber yang haram)serta senantiasa berusaha menjauhkan dirinya dari perkara perkara yang akan mendorong kearah maksiat dan menariknya ke jurang NERAKA yang amat dalam. Lelaki soleh juga ialah seorang lelaki yang senantiasa taat kepada Allah swt. dan RasulNya walau dimana sahaja mereka berada dan pada bagamana keada’anya. Kesolehan seseorang lelaki menjadi idaman setiap isteri

Selain itu lelaki sholeh juga merupakan insan insan yang senantiasa mendapat ujian dan cobaan daripada Allah swt. Para nabi nabi dan orang orang yang mulia Mereka menghadapi segala ujian tersebut dengan hati yang tabah dan tetap teguh dalam keimanan serta pendirian. Mereka tidak mudah menyerah kalah dari keganasan dan tekanan musuh.

Kata Kata Bijak Lelaki Sejati, Setia dan Sholeh

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai perkataan dan sifat-sifat ini namun apabila anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat ini. Berikut ini kami sajikan untuk anda sahabat pembaca Kata Kata Bijak Lelaki Sejati, Setia dan Sholeh
Lelaki sejati bukanlah dilihat dari bagaimana dia di hormati di tempat bekerja, tetapi bagaimana dia dihormati di dalam rumah.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari bahunya yang kekar, tetapi dari kasih sayangnya pada orang disekitarnya.
Lelaki sejati bukanlah dilihat dari banyaknya akhwat yang memuja, tetapi komitmennya terhadap akhwat yang dicintainya.
Lelaki sejati bukanlah dilihat dari jumlah barbel yang dibebankan, tetapi dari tabahnya dia mengahdapi lika-liku kehidupan.
Lelaki sejati bukanlah dilihat dari jumlah sahabat di sekitarnya, tetapi dari sikap bersahabatnya pada generasi muda bangsa.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari kerasnya membaca Al-Quran, tetapi dari konsistennya dia menjalankan apa yang ia baca.
Lelaki sejati bukanlah dilihat dari kerasnya pukulan, tetapi dari sikap bijaknya memahami persoalan. Lelaki sejati bukanlah dilihat dari dadanya yang bidang, tetapi dari hati yang ada dibalik itu.
Lelaki sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang lantang, tetapi dari kelembutannya mengatakan kebenaran.
Lelaki sejati adalah lelaki yang selalu bertanggung jawab atas cintanya, dan tak mau mengotori dan menodai cintanya dengan dosa. Dan akan senantiasa berusaha menajalani cintanya untuk meraih ridhoNya.
Lelaki sejati adalah lelaki yg dapat mengendalikan amarahnya. Meski sakit harus tetap tersenyum.
Lelaki sejati akan segera bertaubat dan memperbaiki diri disaat tersandung kerikil-kerikil tajam godaan keindahan duniawi.
Lelaki sejati akan selalu sabar dan ikhlas menahan diri dalam menjalani larangan yang sudah ditetapkan Ilahi, dan tak akan mau melanggar, mendustakan ataupun mengingkari.
LELAki sejati bukan dilihat dari wajahnya yg Tampan , tapi dari tabahnya dia menghadapi lika-liku Kehidupan
Lelaki sejati bukanlah pezina yang suka mampir di sana sini, bergonta ganti dan tak pernah takut akan mati, apalagi dengan siksaan malaikat di akhirat nanti.
Lelaki sejati tak akan merasa sedih dan sakit hati saat di hina dan di caci karena dianggap tak mampu untuk menikmati wanginya bunga-bunga dunia yang tumbuh liar.
Lelaki sejati tak akan mudah terbawa oleh arus gelombang dan trend pergaulan di zaman bebas masa kini.
Lelaki Sejati tidak Cinta gadis paling cantik di dunia. Tapi mereka cinta gadis yang boleh membuat dunia mereka yang paling cantik
Lelaki yang memiliki cinta sejati dalam dirinya tak akan suka mojok berduaan di malam hari, karena selalu berkeinginan mencintai untuk dinikahi bukan untuk melanggar dan melakukan perbuatan-perbuatan keji.
Lelaki yang mempunyai cinta sejati dalam dirinya akan lebih sering hidup sendiri, karena tak mudah untuk jatuh cinta dan mencintai.
Lelaki yang sejati adalah lelaki yang sentiasa memastikan wanita yang disayanginya menutup aurat
Seorang Lelaki atau lelaki sejati tidak akan suka mengobral janji dan memberi mimpi-mimpi, karena akan lebih memilih menjomblo sendiri dari pada harus berjanji, berdusta dan mengingkari.
Seorang Lelaki pecinta sejati akan selalu mencoba untuk menundukkan nafsu dan menahan diri, karena tak akan mau untuk menodai kesucian terlarang anugerah Ilahi.
Seorang lelaki yang benar-benar pecinta sejati akan selalu mencintai sampai mati, karena tak akan mudah berpaling apalagi berpindah kelain hati saat hati sudah memilih dan mencintai.
Tugas seorang LELAKI MUSLIM: Selalu mengingatkan para wanita dalam menjaga aurat dan ibadahnya kerana itulah peranan utama lelaki sejati.
Lelaki soleh tidak akan lupa dengan hari akhirat tetapi menjadikannya sebagai tujuan yang utama. dia bekerja didunia untuk mencari keuntungan di akhirat, bukannya mengejar keduniaan semata-mata. Dengan cara ini, usahanya akan senantiasa berhasil dan berjaya didunia dan akhirat.
Advertisement

Subscribe to receive free email updates: